9. novembrī Ekonomikas ministrijas un Tūrisma attīstības valsts aģentūras rīkotā un ikgadējā Latvijas Tūrisma foruma laikā divi Latvijas pētnieki, tostarp Biznesa augstskolas Turība lektore Aija van der Steina, saņēma Ekonomikas ministrijas un Tūrisma attīstības valsts aģentūras atzinību par ieguldījumu Latvijas tūrisma mārketinga stratēģijas izstrādē, aktīvu darba tūrisma mācību materiālu izstrādē un tūrisma nozares pētnieciskajā darbā.
Atzinības ieguvēja Aija van der Steina un Biznesa augstskolas Turība Tūrisma un viesmīlības katedras vadītāja, profesore Maija Rozīte uzstājās ar ziņojumu par tūrisma pakalpojumu kvalitāti Rīgā, kas tapis docētāju un studentu kopīga pētījuma rezultātā „Cik viesmīlīga ir Rīga kā ceļojuma galamērķis”. Pētījuma mērķis bija izvērtēt vietējo iedzīvotāju viesmīlības un atsevišķu tās elementu nozīmi ārvalstu tūristu pieredzē un apmierinātībā.
Aptauja veikta no 2011.gada maija līdz septembrim, un tās laikā tika noskaidrots, ka tiešo tūrismu pakalpojumu novērtējums ir visaugstākais, kas norāda uz tūrisma nozares veiksmīgu darbību. Vērtējums ir zemāks gadījumos, ja tūristi ierodas Latvijā pirmo reizi. Pētījuma laikā tāpat tika noskaidrots, ka tūristi vietējo iedzīvotāju attieksmi vērtē salīdzinoši augstu, pozitīvi tiek vērtētas vietējo iedzīvotāju svešvalodu zināšanas un drošības sajūta, ko rada vietējo iedzīvotāju viesmīlība.
Absolūts vairākums aptaujāto, t.i., 95% norādījuši, ka, iespējams, apmeklēs Latviju atkārtoti. 78% tūristu norādījuši, ka noteikti ieteiks Rīgu un Latviju apmeklēt citiem. Tūristi, kuri Rīgas asociācijās uzsver iedzīvotāju viesmīlības nozīmīgumu, izteiktāk vēlas atgriezties un popularizēt Latviju.
Kā norāda Aija van der Steina un citi pētījuma autori, lai arī tūristu novērtējums ir ar pozitīvu rādītāju, nepieciešams turpināt veikt pasākumus, kas vairotu Latvijas un tās galvaspilsētas viesmīlīgo atmosfēru. Lai Rīga un Latvija kļūtu par galamērķi lielākam tūristu skaitam, nepieciešams veicināt attīstību visās ar tūrismu saistītās dimensijās – pilsētas vidē un atmosfērā, infrastruktūrā, informācijas pieejamībā un transporta pakalpojumos stratēģiski nozīmīgākajās vietās, naktsmītnēs, kā arī piesaistes, tūrisma produktos. Tikpat būtiski attīstīt arī iekšējā mārketinga aktivitātes.
Dace Kristiāna Ūdre,
Sabiedrisko attiecību vadītāja, Biznesa augstskola Turība