No 12. novembra Kalnciema kvartāla izstāžu mājā skatāma rūpnīcas „Sarkanā zvaigzne” mopēdu kolekcijas izstāde. Izstāde apskatāma līdz 25. novembrim. Darba laiks otrdien-sestdien 12.00-20.00. Ieeja izstādē bez maksas.
Kolekcija ir veidota vairāku gadu garumā un sastāv no vairāk kā 30 mopēdiem, starp kuriem ir Rīga 1, Rīga 2.126 (koka mini), Gauja, Rīga 3, 4, 5 un citi. Mopēdi ir oriģināli, kolekcijas eksemplāriem pat nav bijusi nepieciešama restaurācija. Mopēdi ražoti sākot no 1961. gada. Kolekcionāra īpašumā ir arī daži Čehijā ražoti modeļi, piemēram, Jawa 551 Sport 50cc, Jawa Stadion S22, kas ir ekskluzīvi un reti sastopami arī ārzemēs.
Par kolekcionāru: Artūrs Upe, dzimis 1982. gadā Limbažos, dzīvo Rīgā. Mopēdus kolekcionē aptuveni 5 gadus. Viss sācies ar Upesciema daudzdzīvokļu mājas pagrabā atrasto Rīga 11. Tam sekojusi nopietna aizraušanās ar pakaļdzīšanos mopēdiem pa visu Baltiju, izvēloties tādus, kuri ir labi saglabājušies un nav nepieciešama restaurācija. Artūra īpašumā nonācis arī 1938. gadā ražots Erenpreiss sporta velosipēds ar koka riteņiem, kuru balvā ieguvis sportists A.Immermanis. Velosipēds ir teicamā stāvoklī, jo ticis uzglabāts vilnas segā.
Izstādē būs apskatāmi arī dažādi aksesuāri un rūpnīcas „Sarkanā zvaigzne” atribūtika.
Īsi par mopēdu ražošanas vēsturi:
Ar Latvijas iekļaušanu PSRS sastāvā sākās jaunas motorūpnīcas vēsture. 1940. gadā nacionalizētajā G. Ērenpreisa velosipēdu fabrikā radās jauna ražotne – “Sarkanā Zvaigzne”. 1958. gadā tur tika salikti pirmie mopēda “Sprīdītis” paraugi. Tam bija 60 cm3 dzinējs un mopēds bija izgatavots ņemot par prototipu kādu firmas “Puch” modeli. Šī mašīna sērijveida ražošanā nenonāca, bet ļāva inženieriem izstrādāt veiksmīgāku konstrukciju ar nosaukumu “Rīga – 1”. 1959. g. pieci izmēģinātāji ar mopēdiem “Rīga – 1” veica 10 000 km garu braucienu pa visu PSRS eiropas daļu, un 1960. gadā mašīna nokļuva uz konveijera. Jau 1961. gadā pircējiem tika piedāvāts jauns vieglais mopēds “Rīga – 2 Gauja” ar motoru “Д – 4” (45 cm3, 1,2 ZS), speciāli izstrādātu cauruļu rāmi un atsperu priekšējo dakšu. Kopš tā laika mopēdi tika iedalīti divās kategorijās – vieglie un smagie. 1965. gadā izlaida smago mopēdu “Rīga – 3” ar modernizētu motoru, izmainītu benzīnbākas un dubļusargu formu. Pēc trim gadiem to nomainīja “Rīga – 4” – mašīna, kas kļuva par sērijas pamatu (to ražoja 20 gadu). Modeļi ar indeksiem “12”, “16” un “22” mainīja cits citu, atšķiroties ar motoriem un elektoiekārtu. Pieprasījums pēc mopēdiem bija milzīgs, tādēļ ražotnes vadība neredzēja vajadzību ieguldīt līdzekļus produkcijas un aprīkojuma modernizācijā. Ražošana turpinājās līdz 1998. gada augustam, kad tika apturēts galvenais konveijers.
Runājot par “Saranās Zvaigznes” vēsturi, jāpiemin, ka tieši šeit 1961. gadā tika radīts pirmais 50 cm3 klases sacīkšu motocikls PSRS. 1967. gadā rūpnīcā tika izveidots speciāls sporta motociklu birojs, par kura vadītāju kļuva konstruktors Valdis Kleinbergs. Pirmais kolektīva darbs bija motocikls “Rīga – 7 – S”. Tas kļuva par bāzes modeli turpmākajiem sporta motocikliem. Viens no skaistākajiem motocikliem bija “Rīga – 9 – S”, kura dizainu, kā diplomdarbu 1969. gadā izvēlējās Latvijas Mākslas Akadēmijas absolvents Gunārs Gludiņš. Viņš arī vēlāk kļuva par rūpnīcas galveno dizaineri.
Konstruktors un sportists Aleksandrs Smertjevs četrkārtīgi ieguva PSRS čempiona titulu, braucot ar “Sarkanās Zvaigznes” motocikliem, kuru radīšanā piedalījās arī viņš. Starptautisku ievērību Rīgā ražotie sporta motocikli ieguva 1978. gadā Froburgas trasē (VDR). Smertjevs braucot ar “Rīga – 17 – S” (50 cm3, 16 ZS) ieguva trešo vietu, attīstot maksimālo ātrumu 168 km/h.
Konstruktoru biroja potenciāls bija milzīgs. Eksperimentālajā cehā radās interesanti izstrādājumi – gan inženierijas, gan dizaina ziņā. Diemžēl dauzi labi prototipi līdz ražošanai nenonāca, un tagad “Sarkanā Zvaigzne” ir tikai lapaspuse PSRS motobūves vēsturē.
LTV raidījums „Sarkanās zvaigznes” mopēdi Padomju Latvijā un šodien: http://www.tvnet.lv/online_tv/4410
Una Meiberga,
www.kalnciemaiela.lv