Tuvojoties gada izskaņai, Latvijas nacionālā aviosabiedrība airBaltic apkopojusi svarīgākos notikumus aviācijas nozarē aizvadītajos divpadsmit mēnešos:
1. Īslandes vulkāna pelnu mākonis. Tas izraisīja lielākos gaisa satiksmes traucējumus Eiropas aviācijas vēsturē, ietekmējot ceļojumu plānus miljoniem pasažieru.
2. Turpinājās aviosabiedrību konsolidācija. Aviosabiedrības turpina meklēt iespējas vēl vairāk samazināt izmaksas un izmantot ieguvumus no lielāka apjoma biznesa. Apvienošanās process notiek tādās aviosabiedrībās kā British Airways/Iberia, United/Continental, Olympic/Aegean.
3. Eiropas vienotā gaisa telpa (SES - Single European Sky). Vulkāna pelnu mākoņa izraisītā krīze parādīja, ka nepieciešama labāka koordinācija. Eiropas Savienības ministri vienojās, ka jāpaātrina Eiropas vienotās gaisa telpas izveide, lai panāktu racionālāku tās izmantošanu. Eiropas vienotā gaisa telpa samazinātu lidošanu pa apkārtceļiem, kuros tiek tērēts vairāk degvielas un kas palielina negatīvo ietekmi uz vidi.
4. Arvien vairāk aviosabiedrību izmanto hibrīdaviokompānijas biznesa modeli. Zemo cenu lidsabiedrības, piemēram, Vueling, izmantojot savu Barselonas tranzītmezglu, uzsāka tranzīta pasažieru pārvadājumus. Savukārt tradicionālās lidsabiedrības arvien vairāk ievieš atsevišķus maksas pakalpojumus, piemēram, Finnair ir ieviesusi maksu par otrās bagāžas somas pārvadāšanu, British Airways ir ieviesusi maksu par iepriekšēju sēdvietas izvēli, bet vairākas lidsabiedrības ir izvēlējušās prasīt maksu par ēdienu lidmašīnā.
5. Ceļojumu komplekti. Lidsabiedrību tīmekļa vietnes arvien vairāk līdzinās interneta ceļojumu lielveikaliem. Klienti tās izvēlas kā vienas pieturas aģentūras, kuros var nopirkt visu vajadzīgo ceļojumam – no lidojuma biļetēm, viesnīcas rezervācijām un automašīnu nomas līdz koncerta biļetēm vai pat saulesbrillēm atpūtai pludmalē.
Pieci nozīmīgākie notikumi lidsabiedrības airBaltic darbībā aizvadītajā gadā:
1. Bombardier Q400 Next Gen lidmašīnu ieviešana. airBaltic ir pirmā aviosabiedrība Baltijā, kas savā flotē izmanto šos jaunos, modernos un videi draudzīgākos lidaparātus.
2. Sociālo tīklu izmantošana. airBaltic ir starp 10 populārākajām aviosabiedrībām pasaulē pēc pārstāvniecības sociālajos tīklos. Sociālo tīklu Facebook un Twitter izmantošana vulkāna pelnu mākoņa krīzes laikā ļāva uzrunāt desmitiem tūkstošu pasažieru un sniegt tiem nepieciešamo palīdzību.
3. Starptautiskās balvas. airBaltic ir izpelnījusies starptautisku atzinību un saņēmusi vairākus apbalvojumus, tai skaitā ATW Phoenix Award (pielīdzināms kinematogrāfijas Oskara balvai), Eiropas Reģionālo aviokompāniju asociācijas balvu Gada aviokompānija un Tendenču noteicēja balvu no Budgies World Low Cost Airline Awards.
4. Nepārtrauktas inovācijas. Nesenākie aviosabiedrības ieviestie jauninājumi ir Apple iPad planšetdatoru piedāvāšana izklaidei lidojuma laikā (pirmā aviosabiedrība Eiropā), rožu piedāvāšana pasažieriem lidojuma laikā (pirmā aviosabiedrība pasaulē) un Baltijā slavenākā pavāra Mārtiņa Rītiņa sastādītā ēdienkarte, kurā izmantoti organiski un Latvijā audzēti produkti, biznesa klases pasažieriem.
5. Zīmola paplašināšana ārpus aviācijas. Aviosabiedrība ir paplašinājusi sava zīmola izmantojumu ārpus aviācijas un kopā ar partneriem piedāvā taksometru pakalpojumus (BalticTaxi), divriteņu nomu (BalticBike) un viesnīcu pakalpojumus (airBaltic Hotels).
Jānis Vanags,
Korporatīvo komunikāciju viceprezidents
A/S Air Baltic Corporation
Starptautiskā lidosta Rīga