Parakstīties uz jaunumiem
19 BAR VEIKALS

Ziņas

Nekonstatē Konkurences likuma pārkāpumus "airBaltic" atlaižu sistēmā

2008-03-25

ALTA norādīja, ka "airBaltic" tirgus daļa aviopasažieru pārvadājumu tirgū Latvijā ir 43,6% un aviokompānijas darbībās saskatāma ļaunprātīga dominējošā stāvokļa izmantošana - "airBaltic" ir noslēdzis tiešās sadarbības līgumus ar uzņēmumiem, apejot tūrisma aģentūras.

"airBaltic" un tūrisma aģentūras ir konkurējoši tirgus dalībnieki, un, tā kā "airBaltic" neņem maksu par apkalpošanu korporatīvajiem klientiem "on-line" rezervēšanas sistēmā, kas liecina par negodīgu konkurenci, tā darbībās saskatāms Konkurences likuma aizlieguma pārkāpums.

Izvērtējot "airBaltic" un tūrisma aģentūru sniegto pakalpojumu būtību, KP konstatēja vairākas atšķirības.

Tūrisma aģentūras darbojas līdzīgi kā aģenti, kas darbojas "airBaltic" vārdā, realizējot biļetes tiem patērētājiem, kuri nevēlas vai kuriem nav iespēju rezervēt biļeti tieši pie "airBaltic" un kuri priekšroku dod biļešu rezervēšanai ar starpnieka palīdzību. Tomēr fakts, ka tūrisma aģentūras darbojas kā "airBaltic" aģenti, neietekmē to, ka tās sniedz arī citus patērētājiem nepieciešamos pakalpojumus.

Patērētājs izvēlas rezervēt biļeti tieši pie aviopārvadātāja, pašam meklējot izdevīgākos maršrutus un cenas, vai ar pieredzējušas tūrisma aģentūras starpniecību, kura palīdz patērētājam izvēlēties izdevīgākos aviokompāniju pakalpojumus konkrētos maršrutos, papildus sniedzot citus pakalpojumus, piemēram, viesnīcu rezervēšanu u.c., par to iekasējot attiecīgu pakalpojuma maksu.

Arī Eiropas Komisija savā lēmumā "Virgin"/"British Airways" lietā uzsvēra, ka "tūrisma aģentūras sniegtā pakalpojuma esence un tās spēja piesaistīt klientus ir tāda, ka tūrisma aģentūras var izvēlēties jebkuru transporta veidu un jebkuru pārvadātāju". Savukārt "airBaltic" pārdod savus pasažieru aviopārvadātāja pakalpojumus.

Minētajā situācijā piedāvājuma un pieprasījuma faktori norāda uz to, ka tūrisma aģentūru un "airBaltic" pakalpojumi nav pilnībā aizvietojami.

KP konstatē, ka "airBaltic" un tūrisma aģentūras darbojas atšķirīgos tirgos: "airBaltic" - pasažieru aviopārvadājumu, bet tūrisma aģentūras - tūrisma aģentūru sniegto pakalpojumu tirgū.

Pasažieru aviopārvadājumu biļešu rezervēšanas un tirdzniecības pakalpojumu sniegšana ir būtiska tūrisma aģentūru darbības sastāvdaļa. Tūrisma aģentūru sniegto pakalpojumu tirgus un pasažieru aviopārvadājumu tirgus ir uzskatāmi par savstarpēji saistītiem. Iegādājoties biļetes, tūrisma aģentūru pieprasījums ir vērsts uz pasažieru aviopārvadājumu pakalpojumu, un tā iemesla dēļ, ka "airBaltic" atrodas dominējošā stāvoklī pasažieru aviopārvadājumu pakalpojumu tirgū, tūrisma aģentūru izvēle ir ierobežota.

"airBaltic" iespējama atrašanās dominējošā stāvoklī pasažieru aviopārvadājumu tirgū nav Konkurences likuma pārkāpums.

"airBaltic" norāda, ka korporatīvajiem klientiem tiek piedāvāts iegādāties tikai biļetes un "airBaltic" nekad nav izmantojis korporatīvo programmu produktu kā sastāvdaļu komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanā.

Par korporatīvo klientu "airBaltic" var kļūt jebkura fiziskā vai juridiskā persona, arī tūrisma aģentūras, kuras apgrozījums no veiktajiem lidojumiem ar "airBaltic" pārsniedz vismaz 5000 latu kalendārā gada laikā.

"airBaltic" un klients slēdz korporatīvā klienta līgumu, kura pielikumā norāda biļešu iegādes nosacījumus un pasažieru aviopārvadājumu korporatīvā klienta biļešu cenas konkrētos maršrutos.

"airBaltic" biļetes iegādes izmaksas, patērētājam to iegādājoties tieši pie "airBaltic" vai ar tūrisma aģentūras starpniecību, var atšķirties, jo tūrisma aģentūra piemēro maksu par pakalpojumiem.

"airBaltic" un tūrisma aģentūru sniegtie pakalpojumi ir atšķirīgi no patērētāja viedokļa. Izvēloties tūrisma aģentūras pakalpojumus, patērētājs maksā par tās sniegtajiem papildu pakalpojumiem. Tādēļ biļešu iegādes izmaksu atšķirība, to iegādājoties tieši pie "airBaltic" vai ar tūrisma aģentūras starpniecību, ir pamatota.

Turklāt tūrisma aģentūrām pastāv iespēja kompensēt tās sniegtā biļešu rezervēšanas un tirdzniecības pakalpojuma izmaksas, sniedzot patērētājiem citus nepieciešamos pakalpojumus, izvēloties kvalitatīvus minēto pakalpojumu sniedzējus un tādējādi piesaistot klientus.

KP konstatē, ka "airBaltic" darījuma attiecības ar tā klientu un ar tūrisma aģentūrām kā starpniekiem savā būtībā nav salīdzināmas. "airBaltic" biļešu cenas vai to tirdzniecības nosacījumus nevar uzskatīt par netaisnīgiem attiecībā pret tūrisma aģentūrām tikai tādēļ, ka "airBaltic" piemēro zemākas biļešu cenas un atvieglotus biļešu rezervēšanas nosacījumus korporatīvajiem klientiem, bet tūrisma aģentūrām - nē.

KP lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Pēdējās ziņas

2008-03-25 Filipīnu valdība brīdina kristiešus par krustā sišanas kaitīgumu veselībai
2008-03-25 Vārmes pagasta saimniecībā "Bētas" šogad palielināsies lamu ganāmpulks
2008-03-25 Konkursā meklēs kvalitatīvus attēlus Liepājas tūrisma brošūrām
2008-03-25 Cēsu rajona "Rakšu" saimniecībā iespējams apskatīt divus divkupru kamieļus
2008-03-25 Slēpošanas trases šoziem visvairāk apmeklētas gada sākumā
2008-03-25 Rīgas pašvaldība iedzīvotājus šogad iepriecinās ar desmit strūklakām
2008-03-25 Slēpošanas trases Lieldienu brīvdienās apmeklē liels skaits ziemas aktīvā sporta cienītāju
2008-03-25 Mainīta kārtība vīzu pieteikumu izskatīšanai Lielbritānijas vēstniecībā Rīgā
2008-03-25 Jūrmalā svinēs "Putnu dienas 2008"

uz augšu   uz augšu

HoReCa nozares ziņas un raksti

Booking.com
Kurp doties pa Latviju Pasākumi Angliski Latviski Krieviski