Šodien Eiropas Parlamenta plenārsesijā paredzēts izskatīt likumprojektu, kura mērķis ir novērst, ka nozīmīgākās lidostas ļaunprātīgi izmanto savas līderpozīcijas tirgū.
Direktīva nosaka principus, kas būs jāievēro lidostām, iekasējot nodevas. Tā paredz konsultācijas ar lidostas lietotājiem - aviopārvadātājiem - par nodevu sistēmas un sastāvdaļu pārskatāmību, neatkarīgas regulatīvas iestādes darbību, kuras uzdevums būs rūpēties, lai pilnībā tiktu izpildītas direktīvas prasības.
Deputāti prasa, lai regulators izstrādātu procedūru domstarpību risināšanai starp lidostas pārvaldi un aviopārvadātāju, ja domstarpības skar nodevu līmeni, struktūru, tostarp saistībā ar pakalpojumu kvalitāti.
Par direktīvu Parlaments un ES Padome lems kopīgi, un gaidāms, ka pēc izskatīšanas plenārsesijā un pēc tam ES Padomē likumprojekts atgriezīsies Parlamentā uz otro lasījumu.
Pēc pieņemšanas direktīva būs jāievieš dalībvalstu likumos pusotra gada laikā.
Eiropas Komisija ierosinājusi noteikumus attiecināt uz lidostām, kuru gada apgrozījums pārsniedz miljonu pasažieru, bet Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komiteja iesaka kā minimumu noteikt piecus miljonus pasažieru vai 15% no attiecīgās dalībvalsts kopējā gaisa pasažieru apgrozījuma.
Ar šādu risinājumu deputāti vēlas novērst, ka direktīva, kuras nolūks ir novērst ļaunprātīgu līderpozīciju izmantošanu, attiecas uz gadījumiem, kad šāda riska nav.
Ar komitejas ierosinātajiem kritērijiem direktīva attiektos uz 67 ES lidostām, tajā skaitā arī uz Rīgas, Tallinas un Viļņas lidostām.